dissabte, 19 d’octubre del 2013

Lectura del llibre Usos educatius dels blogs


Hola,

Avui us presentaré el llibre que ens hem hagut de llegir pel mòdul de GTIC. Aquest es titula Usos educatius dels blogs, escrit per Francesc Balagué i Felipe Zayas (2008). A partir de la lectura vam estar parlant a classe de què eren els blogs i els blogs educatius.



És important saber que el blog és una eina o mitjà de comunicació que completa, ajuda a treballar i aplica els continguts apresos a l’aula. Avui en dia tenim al nostre abast un conjunt de plataformes que ens ajuden a portar a la pràctica això, només cal dornar-nos d’alta en algunes d’elles. Aquestes plataformes són:
  • Blogger: és la més senzilla i aplica l’eina Google.
  • Tumblr.
  • WordPress: a diferència de les altres, és un software o programari lliure, és a dir, el podem personalitzar fins on vulguem.    

Amés de tenir una sèrie de plataformes que ens ajuden a definir el nostres blog, cal saber que cada blog és utilitzat per un tipus de funció.
Els blogs educatius són aquells blogs que tenen unes característiques que n’afavoreixen l’ús en processos d’ensenyament - aprenentatge. Arribats aquest punt cal esmentar l’Escola Nova, que va ser un conjunt de moviments psicopedagògics que van propugnar un ensenyament basat en l’activitat de l’alumne (“aprendre a fe”). Un dels protagonistes més destacat de l’Escola Nova és Freinet. Ell creu que comunicar-se és un punt fonamental de l’aprenentatge, per això crear la revista escolar, perquè l’infant es comuniqui, dotant-lo de responsabilitat i aprenent a treballar en equip, ja que parlem d’una tasca col·laborativa. Avui en dia, la revista escolar la podem trobar en línia. El fet de què sigui en línia proporciona una sèrie d’avantatges molt importants:
  1. És més interactiva  i es pot comentar.
  2. Menys costosa.
  3. Podem tenir més pàgines.
  4. Poden afegir-si números anteriors.
  5. Dona l’oportunitat de que participi més gent.

Si cliqueu aquí podreu veure diversitat d’exemples de revistes escolars de diferents escoles molt interessant. 

Amés de la revista escolar, Freinet va introduir la correspondència escolar, on els alumnes per mitjà de cartes, es comunicaven amb alumnes d’altres escoles o alumnes estrangers. Per Freinet el centre era el alumne, com en els blogs.
Sengons ens explica Francesc Balagué hi ha quatre tipus de blogs que poden ser mitjans idonis per a un ensenyament d’orientació constructiva:
  • Blog de professor  - alumne.
  • Blogs d’aula: és un blog que funciona com a diari de treball.
  • Blogs d’aula del professor: el blog de GTIC, seria un bon exemple per explicar aquest tipus de blog. Aquests blogs proporcionen als alumnes informació, proposen activitat complementàries, donen instruccions per a tasques diverses, mostra recursos multimèdia i enllaços d’interès, etc.
  • Blog d’aula de l’alumne: és tracta d’aquells blogs que executen les tasques proposades pel professor i es poden fer publicacions  i fins i tot, sotmetre’s a la consideració dels altres, com és el cas del meu blog.

En resum, el blog és una eina que ens permet compartir coneixements, reflexionar o debatre temes. Us convido a tots aquells que encara no teniu una plataforma d’aquest tipus, per unir-vos i així poder compartir i aprendre més.

Per acabar, si cliqueu aquí veureu una pàgina per si voleu fer un cop d’ull al llibre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada