diumenge, 27 d’octubre del 2013

Usos del PowerPoint

El PowerPoint és un programa informàtic per dissenyar presentacions formades per diapositives. Segurament que al llarg de la vostra vida escolar, molts de vosaltres heu utilitzat en algun moment el programa PowerPoint com  a suport per a una presentació que havíeu de fer a la classe. Però us heu parat a pensar si fèieu un bon ús? 

A la classe de GTIC hem vist dos models de presentacions: les tradicionals i les d’ús creatiu i multimedial.

Les presentacions tradicionals: el professor transmet els conceptes o els seus coneixements als alumnes amb el suport d’una presentació. Aquest tipus de presentació tenen una sèrie d’avantatges
  • L'alumne sempre té en la pantalla o PDI una guia d’allò que el professor està explicant (paraules claus o definicions).
  • Permet incorporar imatges il·lustrades o elements multimedials (vídeos, imatges, so o animacions).
  • Dóna l’oportunitat de crear esquemes per fer més entenedor el contingut que s’està explicant.
  • L’alumne té més facilitat per pendre apunts.
  • És pot utilitzar una varietat de gamma de colors que ens permeten destacar paraules o conceptes. 

No tot són avantatges en les presentacions tradicionals, vegem els desavantatges d’aquest model de presentació:
  • Moltes vegades s’acostuma a posar massa informació en les diapositives i impossibilita la lectura amb claredat. Això provoca que s’estableixi un doble discurs: el de l’orador que va explicant i el del públic que va llegint a un ritme diferent les diapositives que apareixen.
  • L’orador no explica o relata, sinó que es limita a llegir el que posa en la pantalla.
  • Els colors i les formes que s’utilitzen no segueixen un ordre estètic.
  • Hi pot haver un abús dels elements multimédias.
  • Si no hi ha un bon sistema de projecció sempre estarem a les foques.
  • Tendència a incloure més continguts perquè es creu que els alumnes l’assimilaran més ràpid.
  • Si incorporem molts efectes d’animació i transició en la presentació correm el risc que el públic estigui més pendent dels efectes i no escolti el discurs. 

D’altre banda, trobem les presentacions creatives o d’ús multimedial.  Hi ha un seguit de trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com una modalitat innovadora. Alguns d’aquests trets són:
  • Treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal.
  • Les presentacions cerquen i provoquen la interacció entre l’alumen/professor o professor/alumne.
  • Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.
  • Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
  • Presentacions que proporcionen una estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.

Des del meu punt de vista, opino que tant les presentacions tradicionals com les presentacions creatives són models innovadors per educar que podem fer servir a l’aula amb els alumnes, sempre que fem un bon ús. De totes maneres, jo em decanto per les presentacions creatives perquè considero que en una classe el protagonista no ha de ser el mestre i el seu PowerPoint, sinó l’alumne.



Moltes gràcies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada